Tangentbordsträning, viktigt för alla

Tangentbordsträning är någonting som signifikant kan förbättra och förenkla vad som tidigare brukade vara komplicerade uppgifter. Vissa kanske frågar sig vad anledningen till dessa övningar är, hur de kan hjälpa en i vardagen och varför man bör ta tid varje dag till att öva på dessa färdigheter. Kort och gått handlar det för det första mycket om att man sparar tid. Många av de jobb som utförs nuförtiden kräver att man skriver på en daglig basis. Även om man inte är en författare, journalist eller artikelskribent finns det vanligtvis papper att skriva på och mejl att skicka in.

tastatur

Om ens son eller dotter inte än har börjat jobba vet man säkerligen med sig att de ofta skriver under skoltid. Uppsatser, laborationstexter, informativa insändare och allt vad det nu kan vara. Både i skolan och på jobbet blir ett arbete utfört mer effektivt och fort om man klarar av att skriva i snabb takt. Med hjälp av tangentbordsträning behöver man heller inte vara rädd för att tappa sitt tankespår på grund av att det tar så lång tid att skriva ner sina nya idéer. Lär dig skriva i rask fart och få ditt arbete gjort mer effektivt, samtidigt som du har tid över för annat!

 

Tangentbordsskrivning utan stort fokus på tangentbordet

 

Vi ska nedan gå igen lite mer specifikt hur tangentbordsträning går till, men först är det viktigt att nämna hur övningarna inte bara kan leda till att man skriver fortare, men även att man gör färre fel. När man väl har lärt sig var alla tangenterna sitter och får in rytmen i skrivandet märker man snart att man inte ens behöver titta ner på tangentbordet. Istället kan man hålla sitt fokus på skärmen medan man skriver, vilket gör att man snabbt ser om ett stavfel har gjorts. Bättre kan det inte bli.

 

Att sitta på ett korrekt vis vid tangentbordsträning

 

Det finns ett flertal sidor som erbjuder tangentbordsövningar för att man ska kunna träna upp sin skicklighet. Då läggs mycket fokus på var man ska placera fingrarna när man skriver, men det talas inte lika ofta om hur man bör sitta medan man skriver. Detta är en detalj som många glömmer bort, men som är minst lika viktig som skrivandet i sig självt. För att sitta på ett korrekt sätt ska man först av allt vara rak i ryggen. Man ska undvika att böja sig framåt, då man kan få ryggskador. Fötterna ska placeras framför en rätt ner på golvet och benen ska inte vara korsade.

 

Trots att man skonar ryggen genom att sitta upp på rätt sätt kan man ändå bli trött eller få kramp i fingrarna om man håller på för länge. Det finns därför inget konkret svar på exakt hur många minuter som man bör lägga på tangentbordsträning per dag. Man ska öva så mycket som möjligt så länge man inte känner smärta i händerna. Självfallet blir man bättre ju oftare man tränar, så det är alltid positivt att själv lägga upp ett schema. På så sätt kan man enklare hålla reda på sin tangentbordsträning.